søndag 24. oktober 2021

Birkin

En gammel UFO er endelig klar. Dette er Birkin fra Boyland Knitwork strikket i Symregarn fra Telespinn. Denne genseren tok tid fordi det var en utfordring å strikke med garnet. Selv på tynne pinner (nr 2,5) ble strikken fryktelig ujevn og stygg. Tror det må være fordi garnet er spunnet veldig ujevnt? Jeg var mange ganger underveis helt på nippet til å avslutte prosjektet og rekke opp hele sulamitten. 

Det ante meg at garnet muligens ville blåse seg opp under første vasken, så jeg ble enig med meg selv om å gi prosjektet en sjanse. Først tenkte jeg å avslutte med korte ermer, men innså at lange ermer ville fungere bedre her, så da tok jeg tiden til hjelp og strikka på ermene også. Det viste seg at strikken endret seg til det bedre under vasken, og etter tørk gav jeg genseren en ekstra runde med dampjernet. Resultatet ble ikke så aller verst, faktisk.

Jeg har en del Symregarn til overs, og nå vet jeg at resultatet blir brukbart selvom det ligner en katastrofe underveis. Det er en lekker glans i garnet som ingen av de andre fabrikantene har.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar